Grzegorz Sęk, Gazeta Niepołomicka, maj 2017
Nie ma królewskiej drogi do osiągnięcia najwyższych umiejętności w sztuce przekazywania wiedzy. Jedyny sposób to mozolna praca, doskonalenie warsztatu, podpatrywanie najlepszych w tym rzemiośle. Okazję do tego dał nam udział w dziewiątej Konferencji „Interakcja – Integracja” połączonej tym razem warsztatami wykonywania seansów w Planetarium. Całość trwała 4 dni a zajęcia odbywały się w warszawskim Centrum Nauki Kopernik.
Pięcioro pracowników naszego Obserwatorium pilnie pracowało, uczestnicząc w wykładach, warsztatach i ćwiczeniach. Zaczęło się od hakatonu – kilkudziesięciogodzinnego maratonu, którego celem było przygotowanie zupełnie nowych seansów planetaryjnych. Zostały poddane ocenie w trakcie publicznego pokazu, jaki odbył się późnym wieczorem po drugim dniu Konferencji w sali Planetarium niebo Kopernika.
Praca w grupach przyniosła znakomite efekty, a sam pokaz unaocznił widzom, jak bardzo różnie można opracować banalny zdawało by się temat związany z obiektami astronomicznymi. Zaś w trakcie warsztatów i dyskusji, jakie toczyły się w kilku salach równocześnie, zmagaliśmy się z wieloma nowymi dla nas problemami. Przytoczę tu tylko kilka z nich: organizowanie wystaw interaktywnych, projektowanie ekspozycji plenerowych, korzystanie z najnowszych osiągnięć nauki w szerzeniu wiedzy, zmaganie się z sytuacjami kryzysowymi, jakie mogą się zdarzyć i zdarzają się w czasie publicznych występów, projektowanie nowych pokazów na bazie istniejących doświadczeń i jeszcze wiele innych.
Nie brakło zagadnień związanych z pozyskiwaniem funduszy, dyskutowano także nad tym, jak skutecznie prezentować tematykę naukową przy pomocy środków komunikacji społecznej. Ponieważ nasze Obserwatorium jest także członkiem organizacji SPiN – Społeczeństwo i Nauka, będącej organizatorem Konferencji, nasi nauczyciele uczestniczyli w wyborach nowego sekretariatu organizacji.
Kolejna, jubileuszowa Konferencja odbędzie się w Katowicach, gdyż chęć jej goszczenia zgłosił Uniwersytet Śląski. Nauczycieli MOA na pewno tam nie zabraknie, zarówno wśród kursantów, jak też wśród moderatorów. Otwierają się bowiem dla naszego Obserwatorium nowe pola możliwości związane z poszerzeniem oferty edukacyjnej i uczynieniem jej bardziej atrakcyjną dla coraz szerszego kręgu odbiorców.