W maju odbył się VIII etap programu edukacyjnego „Być jak Ignacy. Zostań ambasadorem nauki”. Tym razem organizator konkursu- Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza zabrała naszych uczniów w świat finansów i ekonomii.
Na początek uczniowie zostali sprowokowani do dyskusji na temat pieniędzy: skąd się biorą, do czego służą, co można za nie kupić, a czego nie? Następnie uczniowie otrzymali zestaw kilkunastu przedmiotów o różnych cenach- od kilkudziesięciu groszy do kilku tysięcy złotych. W zestawie można było znaleźć produkty spożywcze oraz przedmioty codziennego użytku. Niektóre rzeczy były teoretycznie do siebie podobne, ale znacznie różniły się ceną. Zadaniem dzieci było ustawić przedmioty w kolejności od najtańszego do najdroższego oraz dopasować ceny do każdej rzeczy. W przypadku większości obiektów, uczestnicy zajęć poprawnie oszacowali ich
wartość. Największym zaskoczeniem było to, jak bardzo różni się cena zwyczajnego długopisu i markowego pióra wiecznego oraz zwykłej książki z czarno-białymi stronami i książki wydrukowanej na papierze wysokiej jakości pełnej kolorowych ilustracji i fotografii. Ta zabawa wywołała dyskusję o tym, jak wiele kwestii należy wziąć pod uwagę przy ustalaniu cen. Podopieczni Klubu Młodego Odkrywcy zrozumieli, że głównymi czynnikami wpływającymi na cenę jest: to jakiej produkt jest firmy (marka), koszt wyprodukowania wyrobu oraz liczba osób, które chciałyby kupić dany produkt (popyt).
Następnie uczniowie przyglądali się z bliska zabawkowym oraz prawdziwym banknotom, aby ustalić czym się od siebie różnią. Uczestnicy zajęć znaleźli mnóstwo zabezpieczeń na prawdziwych pieniądzach. O tych zabezpieczeniach, których nie spostrzegli samodzielnie, dowiedzieli się ze strony internetowej Narodowego Banku Polskiego. Przy okazji uczniowie poznali historię pieniądza. Zapoznali się również z tematem nowoczesnych wirtualnych pieniędzy- kryptowalut oraz technologii, która za nimi stoi.
Kolejnym zadaniem podopiecznych Klubu Młodego Odkrywcy było zaprojektowanie pieniędzy przyszłości. Stworzone przez uczniów banknoty miały wiele zabezpieczeń przed fałszerstwem np. znaki wodne, nitki zabezpieczające, napisy widoczne w świetle UV. Każde dziecko umieściło dodatkowo niepowtarzalny znak-certyfikat na swoich banknotach, tak jakby chcieli przypisać im tokeny NFT, które stanowią potwierdzenie autentyczności zasobów cyfrowych. Przy okazji narodziła się dyskusja na temat wartości różnych walut i kursów ich sprzedaży. Dzieci chciały, aby ich banknoty miały dużą wartość, co przeniosło rozmowy na temat nazewnictwa dużych liczb, które stanowiły nominały produkowanych pieniędzy. W związku z tym, pojawił się również temat notacji wykładniczej wykorzystywanej przy zapisywaniu dużych liczb. W pewnym momencie dzieci zaczęły się zastanawiać, jaka jest największa liczba i czy taka w ogóle istnieje. Dalsza część dyskusji dotyczyła tego, czy banknot o nominale nieskończoność miałby sens.
Skoro lampka UV była w użyciu, to uczniowie przy okazji przeprowadzili szybkie doświadczenie niezwiązane z ekonomią. Otóż obserwowali wodę oświetloną światłem ultrafioletowym po wsypaniu do niej suszonej kory kasztanowca. W świetle widzialnym zjawisko było niewidoczne, jednak w świetle UV można było zaobserwować, jak jeden ze składników kory kasztanowca- eskulina rozpuszcza się w wodzie.
Aby podsumować temat oraz podzielić się wiedzą, uczniowie przygotowali gazetkę ścienną dotyczącą podstaw ekonomii.
Był to już ostatni etap programu edukacyjnego „Być jak Ignacy”. Od października do maja odkrywaliśmy różne ciekawe dziedziny nauki, wykonywaliśmy fascynujące eksperymenty i poznaliśmy sylwetki wybitnych polskich naukowców. Programowi towarzyszył konkurs. Wykonując różne zadania w ciągu roku szkolnego otrzymywaliśmy punkty. Złożyliśmy także główną pracę konkursową, która zostanie oceniona przez jury i punkty za nią również zostaną dopisane do naszego salda. Wyniki zostaną ogłoszone do 17. czerwca, na co niecierpliwie czekamy. Niezależnie od rezultatu, możemy stwierdzić, że udział w programie „Być jak Ignacy. Zostań ambasadorem nauki” był fascynującą przygodą!
Aleksandra Kowalska