Za nami kolejny miesiąc z programem edukacyjnym „Być jak Ignacy”. Tematem V etapu były „Siły wokół nas”.
Rozpoczęliśmy od badania siły tarcia. Dyskusja na temat tego, czy siła tarcia jest potrzebna, czy szkodliwa, była bardzo burzliwa. Ostatecznie wszyscy zgodzili się, że tego sporu nie da się jednoznacznie rozstrzygnąć, gdyż skutki występowania siły tarcia w niektórych sytuacjach są korzystne, a w innych wręcz przeciwnie.
Za pomocą metalowej kulki i szklanki badaliśmy również siłę odśrodkową występującą przy ruchu po okręgu. Uczniowie przypomnieli sobie odczucia, które towarzyszą zabawie na karuzeli.
Udało nam się również przeanalizować, jak zwiększa się ciśnienie hydrostatyczne wraz z głębokością zbiornika z wodą.
Badaliśmy również tempo, w jakim spadają różne przedmioty. Okazuje się, że to siła grawitacji przyciąga ciała w kierunku środka Ziemi. Jednak, jak wynikało z naszych badań, tempo spadku przedmiotów nie wynika jedynie z ich masy i działającej na nie siły ciążenia. Duże znaczenie ma również kształt spadających obiektów. To dlatego, że na poruszające się w atmosferze ziemskiej przedmioty działa dodatkowo siła oporu powietrza, która zależy od kształtu ciała. Aby się o tym przekonać, upuszczaliśmy przedmioty w tubie próżniowej- po wypompowaniu z niej powietrza piórko i moneta spadały w tym samym tempie. Doszliśmy do wniosku, że gdyby na Ziemi nie było atmosfery, wszystkie przedmioty, nieważne jak ciężkie, spadałyby tak samo szybko. Na podsumowanie obejrzeliśmy nagranie z Księżyca, na którym astronauta David Scott upuścił z tej samej wysokości pióro i młotek. Oba te obiekty upadły na grunt w tym samym momencie. Przy okazji rozmowy o sile grawitacji nauczyliśmy się również znajdować środek ciężkości miotły. Poruszyliśmy również temat stanu nieważkości, który wbrew pozorom nie polega na braku grawitacji. Aby dowiedzieć się więcej o stanie nieważkości i życiu na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, udaliśmy się na seans do planetarium.
Uczniowie mieli również okazję poznać działanie siły elektrostatycznej i magnetycznej. Dowiedzieli się o ziemskim polu magnetycznym i badali je za pomocą „magnetycznej różdżki”.
Biorąc udział w konkursie „Być jak Ignacy” walczymy o miano „ambasadora nauki”. Dlatego przygotowaliśmy tematyczną gazetkę, którą można oglądnąć w bibliotece.
Aleksandra Kowalska