Uczniowie mieli okazję zrozumieć zasadę działania szyfrów podstawieniowych, kodowali i rozkodowywali informacje za pomocą m.in. szyfru obrazkowego, kodu Cezara, alfabetu Morse’a czy szyfru Polibusza. Oceniali również stopień trudności rozkodowania danego szyfru oraz jego użyteczność w różnych sytuacjach. Podopieczni Klubu Młodego Odkrywcy mogli od razu przetestować nowo nabyte umiejętności kryptologiczne, gdyż, podczas jednego ze spotkań, laboratorium zamieniło się w „escape room”. Sala wypełniona była zagadkami, których rozwiązanie prowadziło do kolejnych zagadek. Po rozkodowaniu wielu szyfrów, wypełnieniu krzyżówek, odgadnięciu hasła do komputera i odczytaniu pisma lustrzanego, uczniom udało się odnaleźć poszukiwany klucz i wydostać się z pokoju zagadek. Dzieci wykazały się dużą spostrzegawczością, kreatywnością i umiejętnością łączenia faktów, bez których niemożliwe było doprowadzenie gry do końca. Szczęśliwi wygrani otrzymali odznaki z podpisem „Ekspert szyfrów”.
Uczniowie zapoznali się również z faktami dotyczącymi najsłynniejszej maszyny szyfrującej- niemieckiej Enigmy. Byli pod wrażeniem tego, że alianci rozkodowali enigmę z pomocą polskich matematyków: Mariana Rejewskiego, Henryka Zygalskiego i Jerzego Różyckiego. Wysiłek polskich kryptologów oraz międzynarodowa współpraca pomogły w szybszym zakończeniu II wojny światowej. Aby podzielić się tą wiedzą z innymi uczniami, podopieczni KMO przygotowali kolejną gazetkę ścienną.
Młodzi naukowcy dowiedzieli się, że rozwój kryptologii zapoczątkował rozwój informatyki i komputerów. Poznali również zasadę działania kodu binarnego, który jest podstawą funkcjonowania układów elektronicznych. Przy okazji rozmawialiśmy o hasłach wykorzystywanych przy logowaniu do kont internetowych. Dzieci dowiedziały się jak tworzyć bezpieczne, czyli trudne do złamania hasła. Przy okazji poznały ikony informujące o bezpieczeństwie w sieci.