Drużyna uczniów Młodzieżowego Obserwatorium Astronomicznego zakończyła III etap zmagań w ogólnopolskim konkursie dla kółek naukowych „Być jak Ignacy. Zostań ambasadorem nauki”. Tematyka tego etapu dotyczyła astronomii i Układu Słonecznego.
Na początek uczniowie zapoznali się z budową Układu Słonecznego oraz założeniami teorii geocentrycznej i heliocentrycznej. Następnie zgłębili temat bogatego życiorysu polskiego astronoma Mikołaja Kopernika i poznali jego osiągnięcia naukowe. W uporządkowaniu wiedzy pomocne były „mapy myśli” przekazane grupie przez organizatorów konkursu.
Młodzi naukowcy nauczyli się również odróżniać astronomię od astrologii.
Na jedno ze spotkań Klubu Młodego Odkrywcy został zaproszony wyjątkowy gość: astronom i fizyk- Pani Monika Maślaniec. Pani Monika piastuje funkcję Krajowego Koordynatora Edukacji Astronomicznej w Polsce, jest również członkiem Polskiego Towarzystwa Astronomicznego (PTA) oraz Europejskiego Towarzystwa Astronomicznego (EAS). Opowiedziała uczniom m.in. o historii astronomii ze szczególnym uwzględnieniem dokonań Mikołaja Kopernika. Dzieci z wypiekami na twarzach słuchały tych fascynujących opowieści.
W celu utrwalenia wiedzy o Mikołaju Koperniku i jego osiągnięciach, uczniowie zorganizowali turniej wiedzy o najsłynniejszym polskim astronomie. Przebieg rywalizacji został nagrany, a następnie opublikowany na facebookowym profilu MOA. Zachęcamy do obejrzenia! Praca naszych uczniów została doceniona przez jury konkursu i została nominowana do grona 10 najlepszych filmików spośród nagrań zgłoszonych przez drużyny z całej Polski.
Uczniowie starali się zrozumieć przebieg zjawisk astronomicznych odtwarzając je za pomocą modelu, w którym pomarańcza symbolizowała Ziemię, winogrono Księżyc, zaś latarka stanowiła odpowiednik Słońca. Udało się zasymulować ruch obiegowy Księżyca wokół Ziemi, ruch obiegowy Ziemi wokół Słońca, ruch obrotowy Ziemi (zjawisko występowania dnia i nocy), pory roku, fazy Księżyca, zaćmienie Słońca oraz zaćmienie Księżyca. Po zakończonej pracy przyszedł czas na skonsumowanie owocowych ciał niebieskich.
Aby poprawić swoją orientację na niebie, uczniowie przygotowali własne szablony służące do wyświetlania na ścianie lub suficie ulubionych gwiazdozbiorów.
Aspirując do miana „ambasadorów nauki” uczniowie wykonali dwie gazetki, dzięki czemu podzielili się z innymi osobami wiedzą o Mikołaju Koperniku oraz budowie Układu Słonecznego.
Na zakończenie omawiania tematów związanych z astronomią każdy uczeń wykonał pracę plastyczną- kolorowy „Wszechświat w słoiku”.
Aleksandra Kowalska