Uczniowie Młodzieżowego Obserwatorium Astronomicznego, biorący udział w programie edukacyjnym „Być jak Ignacy”, zakończyli drugi etap tego konkursu. Tematyka tego rozdziału dotyczyła wody, wyporności i wynalazków Stefana Drzewieckiego.
Na początek uczniowie zapoznali się z zasadami sztuki origami i tworzyli statki i łódki z papieru. Najprostsze kształty zostały ułożone bez problemu, jednak bardziej skomplikowane konstrukcje stanowiły dla dzieci wyzwanie. Następnie testowaliśmy wytrzymałość własnoręcznie złożonych okrętów na „wzburzonym morzu”. Akwenem była kuweta wypełniona wodą, zaś za fale i podmuchy wiatru odpowiadał strumień powietrza z suszarki do włosów. Ostatecznie wszystkie statki poszyły na dno, ku wielkiej uciesze konstruktorów 🙂 .
Zapoznaliśmy się również z długą listą wynalazków polskiego inżyniera Stefana Drzewieckiego. Był on między innymi pionierem żeglugi podwodnej i lotnictwa. Postanowiliśmy upamiętnić jego osiągnięcia, dlatego przygotowaliśmy gazetkę poświęconą jego osobie. Zapraszamy do biblioteki MOA, gdzie można obejrzeć gazetkę i dowiedzieć się więcej o Stefanie Drzewieckim.
Zainspirowani postacią Stefana Drzewieckiego, postanowiliśmy również wykonać wynalazki, które ułatwią życie naszym bliskim. Wykorzystując plastikowe butelki, zrobiliśmy wodoodporne opakowania na zapałki oraz pojemniki na żywność sypką.
Stefan Drzewiecki ma wielkie zasługi dla rozwoju żeglugi podwodnej. Zainteresowaliśmy się tym tematem i zbudowaliśmy z plastikowej butelki model okrętu podwodnego, który zanurzał się i wynurzał w zależności od ilości wtłoczonego powietrza. Aby zrozumieć, jak statek podwodny porusza się naprzód, badaliśmy zasadę działania napędu odrzutowego za pomocą balonika i sznurka. Wykonaliśmy także małe, plastelinowe okręciki podwodne zamknięte w butelce- nurki Kartezjusza.
Na zakończenie drugiego etapu zbudowaliśmy kartonowy statek podwodny i go udekorowaliśmy. Zabawy było co niemiara!
Aleksandra Kowalska